O SISRE
Serier med
dynamiskt form-
språk
Pippi på rymmen
av Astrid Lindgren & Fabian Göranson Rabén & Sjögren 2020
För 40 år sedan konstaterade Ulla Lundqvist att ”barns behov av Pippi inte är begränsat till tid eller rum”, och nog verkar det stämma än idag. Lagom till Pippi Långstrumps 75-årsdag har serie- tecknaren Fabian Göranson illustrerat berättelsen om när Tommy, Annika och Pippi rymmer hemifrån. Filmen På rym- men med Pippi Långstrump med manus av Astrid Lindgren kom 1970 och året därpå blev det även en bilderbok med Bo-Erik Gybergs stillbilder från filminspelningen. Med varsam hand har Göranson sam- manfogat och anpassat de två originaltex- terna till serieformatet. En lång presen- tation av Pippi är nedkortad, liksom vissa miljöbeskrivningar. Indelningen i kapitel ger läsningen en tydlig struktur. Förlaget föreslår en läsålder på 3–6 år, och visst lämpar sig denna bok för härlig högläs- ning. Men även nybörjarläsaren som vill få en text i lagom stora portioner kan ta
 S AR
sig igenom den här boken.
Vid en första anblick framträder en
skenbar enkelhet, men läsningen avslöjar en genomarbetad berättelse där text och bild samspelar väl och håller sig inom barnets ögonhöjd. Såväl miljöer som personer är igenkännbara från Ingrid Vang Nymans klassiska illustrationer, samtidigt som Göranson har ett eget uttryck. På första bilden kommer Pippi bärande på
sin häst och sin apa. Här finns ett tydligt släktskap till Vang Nymans inledande il- lustration i kapitelböckerna, men också ett komiskt tillägg som blir ett slags signatur för Göransson. Precis framför Pippis fot går en liten myra och bär på en stor kotte. Vem är egentligen starkast i världen?
Bokens generösa format och de drygt
100 sidorna av tjockt papper ger gott
om utrymme för visuell lekfullhet och storslagna scenerier. Göransons klara linjer och livliga färger är tilltalande och bryts ibland av en färgskala i blåa toner med figurer i kontrasterande orange färg. Ett effektivt sätt att skapa stämning och spänning. Bildrutorna varierar i storlek och upptar ibland ett helt uppslag. När Pippi åker tunna nerför ett vattenfall måste läsaren vända på boken för att se den dundrande scenen i hela sin höjd. Här finns samma snabba tempo som i Lindgrens text men även stråk av vemod, som när Pippi irrar runt och letar efter sina borttappade vänner. Barrskogen
står som en svart mur mot den blekrosa himlen medan Pippi vandrar bort mot
    12

10   11   12   13   14