Page 4 - Opsis nr3 2019
P. 4

Namnet Toribio har en för mig ovanlig klang och när jag letar visar det sig tillhöra ett spanskt helgon, Toribio
av Montgrovejo, som vid sin död 1606, var ärkebiskop i Peru. Han var jurist och kristnade en stor del av Perus innevånare. Man kan verkligen tycka att killen fått ett belastande namn. Inga småbarn är helgon eller uppför sig som sådana. Dessutom var Sankt Toribio storinkvisitor under en tid med allt vad det innebar. Jag inser att jag tycker mer och mer om boken för varje genomläsning. Den handlar om viktiga frågor och jag hoppas den ger upphov till samtal i hemmen.
Tove Jansson är en annan klok, inkän­ nande författare. I Sommarboken(AB 1972), finns novellen ”Katten”, som jag direkt associerar till vid läsningen av ISOL:s bil­ der och text. När den livliga, egensinniga katten Mappe inte vill vara så tillgiven, lugn och kelig som Sofia önskar, utan jagar småfåglar och möss byter hon bort Mappe mot en undergiven, lugn och sömnig, oföretagsam katt. Livet blir urtråkigt och Sofia längtar efter sin vildkatt. Farmor hjälper henne låta bytet gå tillbaka, samti­ digt som hon varnar henne för följderna. ”Det blir hemskt, sa Sofia allvarligt. Men det är Mappe jag älskar”.
2013 fick ISOL Almapriset. Med Hur ska det gå för Toribio? visar hon hur hållbar den belöningen är.
Susanna Ekström
Enkelt men inte förenklat om eld
Det brinner!
av Charlotte Cederlund Bild David Henson Opal
Berättelser och bilderböcker om elds­ vådor är inte ovanliga. Ämnet är ju både dramatiskt och lite skrämmande. Men faktaböcker för barn om bränder finns det däremot nästan inga. Så den här boken fyller verkligen ett hål.
Här presenteras fakta i en modern form där text och illustrationer är starkt integrerade. Det finns rörelse och energi
i bilderna där brandfärgerna orange, gul och rött återkommer. Uppslagen sprakar av eld, brandmän klär på sig i farten (det får bara ta 90 sekunder från larm tills alla sitter i bilen) och vilda djur flyr undan skogsbränder. Annat att stanna upp inför är en sprängskiss av en brandstation, en detaljerad bild av en brandbil och dess ut­ rustning och diverse kuriosa på temat eld.
Utan att förenkla för mycket berättar författaren rakt och intressant om vad som sker när det börjar brinna och hur man bör agera. Hon beskriver hur fort en liten eld kan bli en stor eldsvåda och hur man larmar räddningstjänsten. Ramsan Rädda – Varna – Larma – Släck finns med liksom telefonnumret 112.
Skrämmande statistiska uppgifter som att drygt 100 personer årligen dör i brän­
Foto Niklas Herrström
der och att räddningstjänsten släcker 4000 bilbränder fastnar i minnet. Likaså de 5000 larm som kommer från skolor där bara 500 är riktiga bränder. Resten är automatlarm och falsklarm.
Tre noveller förmedlar brandkunskap
i skönlitterär form för yngre barn. I en
av dessa beskrivs ett barns upplevelse av en lägenhetsbrand, i en annan skildras en liknande händelse ur räddningstjänstens perspektiv och i den tredje är det en ekorre som ser hur en engångsgrill startar en skogsbrand när besökarna gått hem.
Som brandingenjör är Charlotte Cederlund väl insatt i sitt ämne. Hon har tidigare skrivit en fantasytrilogi och en bilderbok, men det här är hennes första faktabok. Hon lyckas mycket väl med att skildra allvaret och riskerna med eld utan bli alltför pedagogisk. Hon delger fakta utan att skrämmas och låter läsaren förstå att när det brinner är det viktigt att hålla huvudet kallt och göra så som man har lärt sig, antingen man är barn eller vuxen.
Illustrationerna har en mindre saklig ton med humoristiska finurligheter som samarbetar med texten och ger faktainne­ hållet en lockande förpackning.
Anne-Marie Karlsson
bibliotekarie