Eva Alge 1943-2019

Eva var med och startade Opsis Kalopsis 1986. Hon skapade den form som fortfarande präglar Opsis. På stora layoutpapper prövade hon sig fram, klippte och klistrade med hjälp av räknesnurra, typometer och skalpell. Och fram växte en tidning som vi tyckte var otroligt vacker! De barnkulturtidningar som fanns på den tiden var svart-vita med små bilder, Opsis blev annorlunda. Så småningom förändrades arbetet och allt gjorde på dator.
Utan Evas estetiska sinne och gedigna kunskaper om layout och formgivning skulle vi inte ha kunnat göra Opsis till den tidskrift den blev. Hon hade ett otroligt sinne för form och det i en tid när det inte stod särskilt högt i kurs. Det var till och med så att vi på Barnboksmässan i Bologna fick försvara att det var så mycket färg och stora bilder. Och försöka få folk att förstå att en tidning kan vara både seriös och snygg.
Det var roligt, kreativt och prestigelöst att arbeta med Eva. Hon hade en osviklig känsla för bild men även för ord. Hon hade en förmåga att upptäcka och slå ner på longörer, upprepningar och klyschor i en text, något som en skrivande journalist inte alltid önskar, men alltid behöver.
2005 fick Eva Gulliverpriset av IBBY Sverige, något som hon var väldigt glad och stolt för. Det är inte så vanligt att formgivare belönas med barnkulturpriser. Det var för formgivningen av Opsis men även för barnböcker och andra tidningar, som Riddarposten och Barnens Bokklubbs tidningar.
Opsis har förstås förändrats en hel del sedan starten 1986, men fast Eva slutade 2009 på grund av synsvårigheter och Inger Kåberg tog över som formgivare är den fortfarande präglad av den form Eva gav den.
Vi saknar henne och är glada och tacksamma för vårt mångåriga, roliga samarbete.